2022年5月16日星期一

Away from home

1

妈妈,十八岁出远门的时候,我记得你长久地拉住我的手,把克朗镇所有母亲的语言,在阵风吹起的路口,一遍遍地向我叮咛。

直到东方的红霞染红镇头的树,直到树枝上的鸟儿看到日头高高地挂在树梢,在兴奋地骚动。你的双手哟,安妮妈妈,你的双手仍在握住我。

你告诉我途中有很多隐藏已久的沟堑,路也有许多岔口,犹豫的时候,就去看一看哪一条路上行人的足音更为密集。

可是,妈妈,即使你为我想到了九十九条路和它的岔口,也会有第一百个十字路在陌生的地方等待我。

你最终还是松开双手,我的路就这样开始了,我的一身风尘里,有你最大胆的信任。   

2

妈妈,我风尘仆仆地回来了。

尽管路口的彷徨并没有最初设想的那般可怕,可当我远程归来,我就像是一位凯旋的冒险家。

无论怎么说,远离你已是不可避免。

第二次要去何方,我已经忘了,记住的是你高高举起的瘦长的手臂。

这一次,你似乎什么也没有说,只是手臂长久地向我举起,然后向着我的背影不断地挥动。

3

再后来,我轻描淡写地对你说,妈妈,我要出去。

你并没有做声,只是望我一短瞬,点了点头。

我披上风衣就去开门了,你坐在我家老式凯格斯沙发上,从开敞的门洞处望着我沉稳地迈步。

你看到的却只是我渐渐消逝了的背影。

Mother, when I was 18 and on a journey, I remember you holding my hand for a long time, and telling me over and over again, in the windy crossroads, the words of all the mothers of Kraang. Until the red glow of the east reddened the trees in the town's head, until the birds in the branches saw the sun high up in the treetops and stirred with excitement. Your hands, Annie. Your hands are still holding me. You told me that there were many hidden ditches, and many forks in the road, and when in doubt, you went to see which road had the densest footfalls. But, mother, if you think of ninety-nine road and its fork for me, there will be a hundredth cross waiting for me in a strange place. You finally let go of your hands, and thus began my journey, and in all my dust, your boldest trust. Mom, I'm back from a long trip. Although the road was not as terrible as originally thought, when I returned from a long distance, I felt like a triumphant adventurer. In any case, getting away from you is inevitable. Where to go the second time, I've forgotten, but remember your lanky arms held high. This time, you didn't seem to say anything, just lifted your arm up to me for a long time, then waved it back at me.

3

after that, I said to you simply, Mom, I want to go out. You Didn't say anything, just looked at me for a moment and nodded. I put on my coat and opened the door, and you sat down on my old kegs and watched me walk steadily through the open door. All you see is my fading shadow.

标题: 离家远行
作者: 玛丽·格丽娜
字数: 509
简介: 1妈妈,十八岁出远门的时候,我记得你长久地拉住我的手,把克朗镇所有母亲的语言,在阵风吹起的路口,一遍遍地向我叮咛。 直到东方的红霞染红镇头的

没有评论:

发表评论